De Gezonde school
Op alle scholen werkt Het Hooghuis structureel aan gezondheid volgens de landelijke richtlijnen van de Gezonde School. We willen onze leerlingen al op jonge leeftijd bewust maken van een gezonde leefstijl. De Gezonde School heeft een aantal gezondheidsthema’s uitgewerkt, zoals ‘voeding’, ‘bewegen en sport’ en ‘roken en alcohol- en drugspreventie’. Scholen kiezen zelf de thema’s waaraan zij bewust gaan werken met de leerlingen. Voor elk thema kan er een vignet ‘Gezonde School’ aangevraagd worden. Om dit vignet te behalen, moet worden voldaan aan een aantal basisvoorwaarden en wettelijke eisen en aan de criteria voor ten minste één van de thema’s. Alle Hooghuisscholen hebben in oktober 2015 het vignet ‘Gezonde School’ themacertificaat Voeding behaald!
De gezonde school coördinator is Marnetta van Raak, docent zorg en welzijn op ZuidWest.
Bij scholengroep het Hooghuis in Oss staan op alle locaties meerdere watertappunten: in de kantine, op het plein en in de personeelskamer. Die zijn onderdeel van de aanpak om gezonder te leven op school. Marnetta Raak is docent Zorg & Welzijn én Gezonde School-coördinator voor alle locaties. Ze vertelt over haar aanpak.
Gezonde School-aanpak
Al onze zes locaties hebben het vignet Gezonde School op het thema Voeding en twee locaties ook op Bewegen en sport. Ook de thema’s Roken-, drugs-, en alcoholpreventie en Relaties en seksualiteit krijgen steeds meer aandacht. Marnetta: “Tien jaar geleden zijn we gestart met de Gezonde School-aanpak. Van elke locatie is een collega lid van het kernteam, en ieder lid is gespecialiseerd in één thema. We werken daarnaast aan groene pleinen: een natuurlijke omgeving met gras en houtsnippers in plaats van beton. De sport- en speltoestellen zijn van natuurlijke materialen, boompjes, bankjes en watertappunt. Op een locatie is die al aangelegd. Op de andere pleinen bereiden we dit voor.”
Veel meer water
Het begon voor Marnetta allemaal met gezonde schoolkantines. “We introduceerden steeds meer water: watertap-automaten in de school, tapvaatjes met water met citroen of rood fruit en ijs in de zomer. Met hulp van het Voedingscentrum veranderden we ons aanbod in de automaat naar water en lightproducten, zoals water met een smaakje. Sinds een paar jaar staan er ook watertaps in de lerarenruimte.”
Ondersteuning is onmisbaar
Hoe ik dat voor elkaar krijg? Vol Brabantse nuchterheid antwoordt Marnetta: “Gewoon doen. Ik schakel direct met directeuren en de facilitaire bedrijfsvoering. Als je goed kunt verantwoorden waarom iets werkt of nodig is, dan kan het.” Op de groene schoolpleinen komen watertappunten, er staat er dus al één. Voor een plein dat binnenkort wordt aangelegd op een van de locaties is de subsidie Watertappunten aangevraagd.
De investeringen hebben zeker succes. Vooral het gebruiksgemak van de tappunten slaan aan. Ook collega’s raken steeds meer betrokken. Het resultaat van de inspanningen is goed te meten: het water is niet aan te slepen voor de drankenautomaten. “De laatste twee jaar verkopen we véél meer water. Ik moet elke week wel water bestellen bij de groothandel, voorheen was dat het geval met cola! Nu drinken onze leerlingen twee keer zoveel water.”
Samen sterker
Marnetta heeft destijds zélf de stoute schoenen aangetrokken en is op eigen kracht aan de slag gegaan met een gezondere leefstijl op school. Toch zegt ze dat hulp van onmisbare waarde is: “Ik heb veel contact met onze JOGG-regisseurs bij de GGD en het Sport Expertise Centrum. Zij helpen me mijn plannen aan te scherpen, nieuwe ideeën aan te dragen en wijzen me de weg. Zij zijn voor mij essentieel.” Via JOGG-regisseur Judith Piek kwam er bijvoorbeeld voor de groene schoolpleinen financiering vanuit het Prins Bernhard Cultuurfonds. Ook bood de gemeente praktische hulp bij het uitdenken van de ontwerpplannen.
Daarnaast ziet Marnetta dat losse subsidies goed helpen, maar structureel niet het verschil maken. “Scholen worstelen met de continuïteit van stimuleringsregelingen van Gezonde School, er is niet altijd budget om het vast te houden. Een vast Gezonde School-subsidiebedrag voor scholen zou bijvoorbeeld kunnen helpen!” Tot slot benadrukt ze dat een bevlogen persoon aan het roer helpt. “Wees niet bang, maar verantwoord wat je doet of wilt doen. Blijf realistisch en neem mensen mee: de kentering komt, maar het heeft tijd nodig!”